16. týden

Kdybyste se mohla podívat do svého bříška, třeba byste ho zastihla, jak si cucá palec! Konečně se mu podařilo s ním dosáhnout až do pusy.

VÝVOJ DĚŤÁTKA

Vašemu malému tento týden začnou fungovat sítnice. Raději ale nezkoušejte vystavovat své břicho ostrému světlu, abyste zjistila, jak Vaše dítě bude reagovat, protože jeho nervové dráhy ještě nejsou dostatečně vyvinuté a smyslové orgány jsou stále velice slabé, aby snesly takové podněty. Je možné, v tomto týdnu poprvé pocítíte, jak se Vaše dítě hýbe (nebo možná až v příštích týdnech) – ženy, které jsou těhotné poprvé, mohou ucítit pohyby až ve 20. týdnu těhotenství. Tyto pohyby jsou stále velice jemné, takže nečekejte, že byste je pocítila nějak výrazně. Spíše mohou připomínat mávání motýlích křídel. Nebo pocit, jako byste v sobě měla bublinky. Když se poprvé objeví, je to určitě krásný a vzrušující pocit, ale nic si z toho nedělejte, pokud se u vás ještě neobjevil – každé dítě se vyvíjí jiným tempem. A to Vaše roste přesně tak, jak růst má!

VAŠE TĚLO

Máte-li neustále na něco chuť, možná si říkáte, že máte málo živin. Není tomu tak, mohou za to hormonální jevy, které těhotenství provázejí. Jistě jste si již všimla, že určité potraviny Vám chutnají „jinak“, možná hůř. Bez jiných zase jako byste se nemohla obejít! Tak už to v těhotenství bývá. Nehledejte v tom žádný skrytý důvod. Hlavně se snažte jíst všechny druhy potravin „s mírou“. Můžete si trochu dopřávat, ale zároveň dbejte na sebe a dítě, které ve vás roste.

STRAVA

Vitamín A je v těhotenství velice důležitý, ale pouze ve správném množství – nesmí ho být ani moc, ani málo. Co si pod tím máte představit? Při pestré stravě byste neměla strádat, tudíž není zapotřebí brát potravinové doplňky. Na druhou stranu nadměrný příjem by mohl ohrozit vývoj Vaše dítěte. Všimněte si třeba, že těhotné ženy nesmějí používat některé kosmetické přípravky s obsahem vitaminu A. Mezi potraviny, které bohatě pokryjí nároky Vaše i Vašeho dítěte na vitamín A, patří mléko a mléčné výrobky, máslo, vejce (zejména žloutky), barevná zelenina jako špenát, salát, petrželka, rajčata nebo mrkve, a oranžové a žluté ovoce (meruňky, melouny, manga atd.).

TIPY

Kolem šestého měsíce se doporučuje, abyste s partnerem začali navštěvovat předporodní kurz a začali se připravovat na příchod Vašeho dítěte, zejména je-li to Vaše prvorozené (nebo rodíte-li po dlouhé době!). Dozvíte se něco o porodu, jak ulevit bolestem, jak správně dýchat a jakým způsobem se uvolnit. Součástí může být i návštěva porodního sálu, cvičení pro těhotné a mnoho dalších užitečných aktivit. Předporodní kurzy jsou ideální příležitostí, jak se seznámit s jinými budoucími maminkami nebo páry. Existuje snad někdo vhodnější, s kým si můžete popovídat o tom, co zrovna prožíváte?