Arrow backLanguage
Význam mateřského mléka

Vše o HMO

Milé maminky,

těhotenství i mateřství je období plné krásných, ale někdy i náročných okamžiků. A to nejlepší, co můžete svému miminku kromě nekonečné lásky a něhy do života darovat, je mateřské mléko.

Nestlé má 155 let zkušeností s dětskou výživou a výzkumu mateřského mléka se věnuje již 60 let. Zajímají vás nejnovější vědecké poznatky? Otestujte své znalosti v kvízu o mateřském mléce a nezapomeňte se zúčastnit soutěže o skvělé ceny.

Jsme tady pro vás.

Tým Nestlé Baby

Podívejte se na jednotlivé složky mateřského mléka


Mateřské mléko se skládá z pevné a tekuté složky.
Třetí největší pevnou složkou jsou oligosacharidy HMO, po laktóze a tucích.1
Oligosacharidy HMO jsou bioaktivní složkou s ochrannými účinky.2

KAPKA MLÉKA

  • HMO jsou prebiotické oligosacharidy mateřského mléka a sehrávají velmi důležitou roli v rozvoji zdravé a silné imunity vašeho miminka. Tato bioaktivní složka se také stará o klidné zažívání a snižuje výskyt infekcí v dětském organismu. HMO se skládají z více jak 200 molekul, z nichž 2’FL je nejhojnější a tvoří více jak 25 %.3
  • Přibližně polovinu denního energetického příjmu miminka tvoří tuky – jako například nenasycená mastná kyseliny DHA, která ovlivňuje rozvoj nervového systému a podporuje vývoj mozku.
  • Bílkoviny jsou základní stavební kameny pro růst miminka a vznikají z nich nové buňky a tkáně. Množství bílkoviny v mateřském mléce se s délkou kojení snižuje.
  • Laktóza je hlavním zdrojem energie, která je nezbytná pro zdravý růst a vývoj každého děťátka.

Proč se zajímat o složení mateřského mléka?

Maminky, často se nás ptáte, jak a jestli vůbec lze ovlivnit kvalitu a množství mateřského mléka. Jak to tedy doopravdy je? K tomu, abyste byla zdravá vy i vaše miminko, doporučujeme dodržovat zdravý životní styl, vyvážený jídelníček. Velmi důležitá je i psychická pohoda a spokojenost. Výživa kojící maminky má totiž vliv na složení mateřského mléka, a tím i na výživu miminka.

jidelnicek
  • Zdravý a vyvážený jídelníček.
  • Dostatečný a pravidelný pitný režim.
  • Důvěra v samu sebe, že děláte pro dítě to nejlepší.
  • Správná technika kojení, odsávání mateřského mléka.
  • Častý kontakt s miminkem.

Složení mateřského mléka se v průběhu mateřství mění a přizpůsobuje potřebám miminka. Existuje však několik doporučení, díky kterým můžete složení svého mléka ovlivnit.

  • Důležitý je dostatek tekutin. Během těhotenství se doporučuje vypít denně 2 litry a v období kojení až 3 litry.
  • Ideálním zdrojem mastných kyselin jsou 2 lžíce za studena lisovaného oleje denně.
  • Mléko snižuje využitelnost železa z masa, nekombinujte ho proto s masem v jednom jídle.
  • Zkuste se vyhýbat živočišným tukům a dejte raději přednost rybímu a rostlinnému tuku.
  • Mezi základní a dostatečný zdroj vápníku patří mléko a mléčné výrobky.

Zdroj: Gregora M., Paulová, Výživa kojenců, Praha, Grada Publishing 2005

jídleníček 2

Doporučené články

Nástroje pro maminky

Recepty
recepty

Vyberte si vhodný recept

Chcete najít chutný a zdravý recept? Je to snadné.

Vyber jmena
výběr jména pro miminko

Průvodce dětskými jmény

Na jménech záleží, a proto pomáháme rodičům prozkoumat nová jména pro miminka, dokud nenajdou perfektní.

ovulacni kalkulacka
Kalkulačka

Ovulační kalkulačka

Využijte naší kalkulačky a spočítejte si své plodné dny.

tehotensky kalendar
Kalkulačka termínu porodu

Kalkulačka termínu porodu

Použijte kalkulačku termínu porodu, abyste měli vždy aktuální informace o svém porodu a zvládli se tak připravit na příchod vašeho miminka.

Rady pro rodice
ikona otaznik

Rady pro moderní rodiče

Čerpejte z mnoha rad moderním rodičům,které Vám usnadní Vaše rodičovství.