18. týden

V 18. týdnu nabírá vývoj ohromné tempo, znásobením počtu nervových buněk počínaje a prvními známkami otisků prstů konče.

VÝVOJ DĚŤÁTKA

Mezi další neuvěřitelné údaje o vývoji v těhotenství, patří i to, že v tomto týdnu se počet nervových zakončení pohybuje mezi 12 a 14 000 000 000! To je, panečku, hodně nul. Srdce už má tak velké, že můžeme slyšet jeho tlukot přes obyčejný stetoskop položený na Vaše bříško. Svaly mu také sílí a jeho pohyby jsou čím dál živější, takže pokud jste je zatím moc necítila, brzy to přijde. Záleží na temperamentu dítěte. Další vývoj se odehrává na rukou – na prstíčcích začínají pomalu růst nehtíky a rýsují se otisky prstů.

VAŠE TĚLO

Je to opravdu neuvěřitelný pocit pohladit si bříško a vědět, že v něm roste zcela nová bytost. A když si představíte, jak na vás bude reagovat a vy na ni – jak se bude smát, jak bude vypadat – je to vážně k neuvěření, viďte? Možná už znáte pohlaví svého dítěte. Nebo možná počkáte až do porodu. V každém případě už je skoro čas na screening ve 2. trimestru. Tentokrát už si Váš lékař bude moci ověřit, jestli se Vaše děťátko vyvíjí zdravě a taky jestli je to holčička nebo chlapeček. Nebuďte zklamaná, pokud to už chcete vědět, ale ještě není nic vidět. Vaše děťátko musí ležet ve „správné“ poloze, jinak ani ten nezkušenější gynekolog nic nepozná.

STRAVA

Těhotenství může bohužel narušit normální fungování střev. Tudíž Vám doporučujeme stravu bohatou na vlákninu. Čerstvá nebo vařená naťová zelenina, ovoce a hodně cereálií dokážou dělat divy. Nicméně dávejte si pozor na otruby nebo celozrnný chléb, nejste-li na ně zvyklá, protože v nadměrném množství by mohly podráždit Vaše střeva. Hodně pijte (2 litry tekutin denně), abyste nebyla dehydratovaná a usnadnila „průchod”. A zkuste začínat den sklenkou čerstvého pomerančového nebo grapefruitového džusu i s dužinou. Přes noc namočte sušené švestky a dejte si je ráno k snídani s jogurtem – patří totiž mezi nedráždivá bezpečná přírodní projímadla. Pokud i přes naše tipy problémy přetrvávají, promluvte si se svým lékařem. Především byste ale neměla užívat žádná volně prodávaná projímadla.

TIPY

Bylo Vám řečeno, že máte konzumovat hodně potravin bohatých na vápník, aby Vám i děťátku zesílily kosti, jenže co dělat v případě, když Vaše tělo nesnáší mléčný cukr? Prostě musíte být nápaditější, abyste vyhověla svým potřebám. Hodně lidí s intolerancí laktózy může dál jíst sýry nebo jogurty (laktóza se totiž z větší části ztratí při výrobě, stráví ji „dobré“ bakterie, které se specializují na mléčné kvašení). Dále existují na trhu bezlaktózová mléka. Kromě mléčných výrobků je dalším skvělým zdrojem vápníku tmavá a listová zelenina (včetně takzvané „mořské zeleniny“ čili mořských řas) a fazole.