6. týden těhotenství

Právě se nacházíte v 6. týdnu těhotenství. Vaše děťátko roste jako z vody. Tak malý tvoreček a tolik neuvěřitelných nových věcí. Více o tom, co se děje v šestém týdnu, se dočtete níže.

VÝVOJ DĚŤÁTKA

Víte, co je nového? Vaše dítě už má opravdovou kůži! Na svém místě jsou již všechny orgány, ačkoli jsou zatím maličké. Vyvíjejí se oční nervy a hlava děťátka už je dobře vytvarovaná, i když je zatím stále o hodně větší než zbytek těla. Hodně místa ve Vaší děloze v tomto týdnu zabírá srdce a játra děťátka. Už má vytvořenou také páteř. Končetiny se prodlužují a malý „ocásek“ zanedlouho zmizí. Prsty na rukou a nohou jsou zatím spojeny blanou, ale během několika týdnů je nahradí opravdové oddělené prsty. Tento týden je opravdu plný událostí!

VAŠE TĚLO

Kus cesty už máte za sebou, dítě se narodí asi za 33 týdnů. Mnoho žen musí v tomto období poněkud zvolnit tempo, protože se začínají projevovat některé z méně příjemných stránek těhotenství, jako jsou například nevolnosti, problémy s usínáním a změny nálad. Útěchou vám může být, že všechny tyto příznaky jsou ve skutečnosti dobrým znamením. Objevují se v důsledku hormonálních změn, které jsou naprosto normální a znamenají, že těhotenství se dobře vyvíjí.

Přesto byste na sebe v tomto období neměla být příliš náročná. Těhotenství sice není nemoc, ale přeci jen představuje pro vaše tělo zátěž. Možná vám denní a pracovní režim umožní udělat si tu a tam malou přestávku.

STRAVA

Pokud se cítíte poněkud unavená, můžete se pokusit únavu zmírnit úpravou stravy. Jídla s obsahem sacharidů (potraviny obsahující škrob, jako je chleba, těstoviny, brambory, rýže a luštěniny) vám pomohou k rovnoměrnějšímu rozložení energie v průběhu dne. A nezapomeňte zařadit ovoce a zeleninu, které jsou výborným zdrojem vitamínů, dále celozrnné produkty, pšeničné klíčky a ořechy obsahující hořčík, které pomáhá k udržení duševní rovnováhy, a vitamín B6, klíčový pro fungování centrálního nervového systému. Vyhněte se džusům a mléčným výrobkům, které nebyly ošetřeny pasterací. Ovoce a zeleninu jezte vždy důkladně omytou, beze stop nečistot.

TIPY

Přemýšlíte, zda můžete během těhotenství běhat? Pokud již nějakou dobu běháte pravidelně, je pravděpodobné, že budete moci pokračovat tak dlouho, dokud se při tom budete cítit dobře. Než se tímto doporučením začnete řídit, měla byste se samozřejmě poradit se svým lékařem, protože ten vás zná nejlépe. Pokud nebude mít námitky, měla byste se při běhání v těhotenství řídit následujícími doporučeními. Neběhejte více než 4 až 5 km najednou. Naslouchejte svému tělu. S během přestaňte, pokud dostatečně nepřibíráte, pokud máte při běhu nevolnosti nebo pokud je zřejmé, že se Vaše tempo zpomaluje. V posledním trimestru běh nahraďte rychlou chůzí. V těhotenství platí více jak kdy předtím, že byste neměla „tlačit na pilu“.