11. týden těhotenství

Právě se nacházíte v 11. týdnu těhotenství. Pokud byste se mohla podívat dovnitř, viděla byste, že na obočí a na horním rtu rostou děťátku krátké chloupky. Přečtěte si více.

VÝVOJ DĚŤÁTKA

Od temene ke kostrči nyní děťátko měří neskutečné 4 cm, je tedy veliké asi jako menší rajče. I tento týden je pro vyvíjející se děťátko velmi rušný a plný nových věcí. Objevují se první jemné chloupky. Stále se zvyšuje počet nervových buněk, i když v mozku zatím nejsou propojeny. Začínají se však vytvářet nervové spoje v páteři a kolem jednotlivých svalů. To znamená, že dítě začne brzy ve Vašem břiše dělat reflexní pohyby.

VAŠE TĚLO

Kalhoty Vás začínají škrtit v pase a obvyklá velikost podprsenky Vám začíná být malá. Těhotná žena do konce prvního semestru obvykle v průměru přibere jeden až dva kilogramy. Zajímavé je, že děťátko samotné tvoří jen malou část tohoto přírůstku. Váží kolem 10 gramů, takže je to zatím opravdu muší váha. Většina hmotnostního přírůstku připadá na zvětšující se dělohu, placentu a plodovou vodu.

STRAVA

Aby tělo nemuselo sáhnout do zásob vápníku v kostech, měla byste v potravě přijímat dostatek minerálních látek pro sebe i pro dítě. Vápník je obsažen v mléce a v mléčných výrobcích a také v některých minerálních vodách. Dále ho najdete ve většině zelené listové zelenině a v sezamových semínkách. K pokrytí potřeby vápníku byste měla sníst čtyři porce mléčných výrobků denně a pít vodu s obsahem vápníku. Lékař Vám možná doporučí, abyste k běžné stravě přidala výživový doplněk s obsahem vápníku, aby byl zajištěn dostatečný přísun každý den.

TIPY

Zaznamenala jste v poslední době odpor k některým jídlům? Je to naprosto normální. V těhotenství ženy často pociťují silný odpor vůči některým potravinám, zejména těm, které mají výraznou vůni, a obzvlášť v prvním trimestru. Pokud na některé potraviny nemáte chuť, vyberte si „podobné“ jídlo ze stejné kategorie. Pokud se například nemůžete ani podívat na rybu, jezte kuře, šunku nebo jiné druhy bílého masa. Pokud Vám nechutná zelenina s obsahem beta-karotenu, nahraďte ji ovocem, kupte si například broskve a meruňky, které rovněž obsahují tento vitamín.

Co se bude dít ve 12. týdnu?