Poslíčci; co to je a jak na ně vyzrát?

Tyto falešné kontrakce dokážou pořádně vystrašit. Nemusíte se ale bát. Poslíčci nejsou nic neobvyklého, ani nespouští porod. Přečtěte si, jak je poznat.

KONTRAKCE ANO, ALE FALEŠNÁ

Každá maminka ví, že kontrakce jsou signálem blížícího se dne D, kdy miminko přijde na svět. Pokud je však řeč o poslíčcích, i když se mohou ohlásit výrazně nebo i bolestivě, o porod se nejedná.

JAK SE PROJEVUJÍ?

Způsobuje je nepravidelné stahování a následné uvolňování děložní svaloviny. To maminka obvykle pocítí náhlým ztuhnutím bříška, které doprovází nepříjemný pocit v oblasti podbřišku, někdy i v oblasti bederní páteře.

Je důležité si uvědomit, že každá žena může poslíčky vnímat jiným způsobem. Některé pocit připodobňují k menstruační bolesti, jiné mají pocit tlaku, jako kdyby je někdo v oblasti bříška silně mačkal nebo stáhnul. Jsou i takové, které falešné kontrakce nevnímají a dalším jsou tyto kontrakce vlastně svým způsobem příjemné. Nestrachujte se tedy ničím dopředu!

KDY JE OČEKÁVAT?

Falešné kontrakce se mohou objevovat již v polovině těhotenství, tedy přibližně kolem 20. týdne. Vzácně i dříve. Ze začátku se poslíčci projevují velmi jemně, takže je spousta maminek jednoduše nezaznamená. Sílit začínají až na přelomu druhého a třetího trimestru těhotenství.

Nejvýrazněji se projeví koncem těhotenství. Přibližně v době, kdy se miminko v děloze otáčí, aby zaujalo polohu hlavou dolů a připravilo se na porod. To už poslíčky zaregistruje většina žen. Doprovází je často bolest a spoustu maminek to vystraší. Není nutné panikařit. Určitě však průběh sledujte a ve chvíli, kdy si nejste jistá, nebojte se obrátit na svého lékaře a zeptat se!

JAK NA NĚ?

Je dobré vědět, že poslíčci se často objevují a sílí na intenzitě po zvýšené fyzické námaze. Pro maminku by měli být jasným signálem, aby zvolnila tempo.

Připravili jsme pro vás „první pomoc“, jak poslíčky zahnat:

  • Sedněte si nebo lehněte a chvíli zůstaňte v klidu, nic nedělejte.
  • Pokud jste naopak dlouho ležela, zkuste se pomaličku zvednout a projít.
  • Vyzkoušejte dýchání, které jste se učila na předporodním kurzu. Berte to jako trénink.
  • Napijte se vody. Těhotná žena by měla za den vypít 2,5 – 3 litry.
  • Někdy pomáhá, když si dá maminka malou svačinku. Ideální jsou na „zobání“ sušené plody, oříšky nebo třeba piškoty.
  • Máte dost hořčíku? Poraďte se s lékařem, zda vám doporučí jeho množství doplnit.
  • Dojděte si na toaletu. Není to vtip, plný močový měchýř může být spouštěčem tuhnutí.
  • Dejte si teplou sprchu.

NESTYĎTE SE ZEPTAT!

Když se nepravidelné stahy objevují příliš často (až 5 x za hodinu, až 10 x za den), nebo se jejich intenzita stále stupňuje, máte pocit, že se začínají objevovat pravidelně, nebo jen máte strach, rozhodně kontaktujte svého ošetřujícího gynekologa a poraďte se s ním.

V případě, že nepravidelné kontrakce doprovází například velmi silné bolesti, krvácení nebo jiné nezvyklé příznaky, je nutné podstoupit okamžitě odborné vyšetření!

Poslíčci nejsou sami o sobě nebezpeční, objevují se zcela běžně a nemusíte se jich bát. Naslouchejte však svému tělu a nestyďte se poradit odborníků.