Kyselina listová

Ať už miminko plánujete, nebo čekáte, měla byste začít s užíváním kyseliny listové co nejdříve. Právě ona je nezbytná pro správný růst a vývoj plodu.
V prvních týdnech těhotenství, kdy se tvoří mozek a mícha, je její zásoba ve Vašem těle naprosto zásadní. Užívání kyseliny listové navíc snižuje riziko výskytu vrozených vad v oblasti nervové soustavy, například rozštěpu páteře, či dalších vážných poškození plodu – rozštěp patra, vrozené vady srdce, močových cest či končetin.

Kyselina listová patří do skupiny vitamínů řady B. Přirozeně je obsažena především v listové zelenině (špenát, brokolice, růžičková kapusta), ovoci (pomeranč, avokádo) a luštěninách (fazole, hrách). Dobrý zdroj představují i kvasnice a játra. Bohužel až 95% kyseliny listové zničíme vařením, světlem nebo teplem. Z toho důvodu byste neměla spoléhat pouze na příjem kyseliny listové ze stravy, ale doplnit ji také v podobě vitamínových doplňků.

DOPORUČENÝ DENNÍ PŘÍJEM

Před otěhotněním je doporučený denní příjem kyseliny listové přibližně 400 µg denně. V období prvních třech měsíců těhotenství se doporučuje navýšit dávku na 600 µg.

PŘEDÁVKOVÁNÍ

Mohu se předávkovat? Předávkování se obávat nemusíte. Kyselina listová patří do skupiny vitamínů rozpustných ve vodě a její nadbytečné množství je z těla vylučováno močí.

TIP NA OSVĚŽUJÍCÍ TĚHOTENSKÉ SMOOTHIE

  • 300 ml 100% pomerančového džusu (doporučujeme čerstvě vymačkanou šťávu)
  • ½ kelímku bílého jogurtu řeckého typu
  • 2 hrnky listového špenátu
  • 2 lžičky chia semínek
  • 1 ½ hrnku zralého manga (může být i mražené)
  • Všechny vitamíny a kyselinou listovou nabité potraviny dejte do blenderu a dohladka umixujte. Dobrou chuť!

OBSAH KYSELINY LISTOVÉ V POTRAVINÁCH

Druh potraviny (ve 100g)Kyselina listová (µg)Druh potraviny (ve 100g)Kyselina listová (µg)
chřest100 – 155housky36
kapusta50 – 85žitný chléb16
kapusta růžičková30 – 182žitná mouka15
špenát80 – 145droždí čerstvé1250
salát hlávkový20 – 75meruňky3 – 3,6
řepa červená20 – 110třešně6 – 75
paprika60jahody5 – 65
hrášek20 – 159maliny5 – 30
fazolky42 – 70rybíz červený11
rajčata5 – 44,5rybíz černý16
brambory6 – 20angrešt19
mrkev10 – 55avokádo30
celer76datle sušené21 – 25
květák30 – 125grapefruit3 – 11
brokolice111hroznové víno6 – 43
čínské zelí79ananas4
pórek103mango36
zelí20 – 35pomeranč5 – 42
okurka6 – 27banán10 – 17
dýně4 – 36fíky sušené14 – 30
fazole187žampiony25
hrách151citrón6 – 7
čočka168lískové oříšky71
sója54 – 240vlašské ořechy66 – 77
sójové mléko1arašídy34
tofu15kokosový ořech30
pšeničné klíčky331 – 520jogurt12
chléb bílý15hovězí maso3 – 10
knackebrot88ledviny hovězí75 – 170
rýže16 – 29maso vepřové2,5
müsli140ledviny vepřové93
ovesné vločky60 – 87vejce8 – 67
mouka pšeničná16 – 50mléko4,65