22. týden těhotenství

Právě se nacházíte ve 22. týdnu těhotenství. Kdybyste se mohla podívat do svého bříška, uviděla byste, jak si děťátko cucá paleček, jeho sací reflex je už v podstatě dokonale vyvinutý.

VÝVOJ DĚŤÁTKA

Zhruba okolo 22. týdnu se rozhodne, jakou bude mít dítě barvu očí: duhovky nyní začínají získávat pigment, třebaže má miminko oči stále zavřené. Jejich barvu se však dozvíte až pár týdnů po narození – mnoho dětí mívá po porodu barvu očí modrou, jejich skutečné zbarvení však začne být zřejmé až po pár týdnech. Jeho pokožka vypadá, jako by na ní byly vrásky, třebaže zesílila a už není tak průhledná jako dřív. Je pokrytá mastnou ochrannou vrstvou zvanou „mázek”, který produkují mazové žlázy. Nemusíte se bát, časem zmizí!

VAŠE TĚLO

Kopání se stupňuje. Čím víc dítě a vše v jeho okolí mohutní, tím větší nápor to bude pro Vaše záda. Je důležité sedět a stát co nejvíc narovnaná. Můžete si to vyzkoušet tak, že se budete na hlavě snažit udržet knihu, zkrátka jako modelka. Při chůzi i stání si dávejte pozor na vysazování pánve. Můžete si třeba dát pod záda malý polštářek, abyste seděla rovně, musíte-li v této pozici setrvat delší dobu. Teď je nutné dávat na správné držení těla pozor, záda Vám za to jednou poděkují.

STRAVA

Nezapomínejte při přípravě jídla na polysacharidy, které obsahuje například celozrnná mouka. Navzdory všeobecnému přesvědčení po nich neztloustnete. Díky těmto „pomalu spalovaným” sacharidům se budete cítit déle sytá a nebude Vás tolik pronásledovat chuť na sladké. Dále Vám dodají energii, kterou Vy i Vaše děťátko tolik potřebujete. Pokud Vám lékař doporučil, abyste si hlídala váhu, věnujte pozornost jak množství jídla, tak i způsobu jeho přípravy. Snažte se, aby neobsahovalo přebytečné množství tuku nebo másla. Mezi potraviny s vysokým obsahem škrobu patří brambory, chléb, těstoviny, rýže, quinoa a semolina, a dále luštěniny (fazole, čočka, apod.) a většina z nich se prodává v celozrnné verzi, která je vhodnější.

TIPY

Hodně žen se zaobírá tím, jestli v průběhu těhotenství dostatečně přibírají, nebo jestli nepřibírají málo nebo moc. Přírůstek na váze bývá u každé ženy jiný. Pouze lékař Vám může poradit, jaký nárůst je pro vás nejzdravější, obecně se doporučuje, aby ženy začínající na „běžné“ váze přibraly v průběhu těhotenství 6 až 9 kilogramů. Váš hmotnostní přírůstek lze považovat za normální, bude-li splňovat následující kritéria: naberete 1 až 2 kilogramy v prvním trimestru a dalších 5 až 6 kilogramů v 2. trimestru. V posledním trimestru přiberete 6 až 7 kilogramů tempem 500 gramů týdně. Ale jako obvykle nezapomínejte, že každá maminka to má jinak!

Co se bude dít ve 23. týdnu?