První dovolená: jaké stravy se vyvarovat a co si vzít s sebou?

Léto a dovolenková sezóna jsou za dveřmi. Chystáte se s vaším drobečkem poprvé k moři či do hor? Poradíme, jak se připravit a na co si dát pozor.

Váš malý nezbeda má před sebou první dovolenou. Mini žabky na nožky a dětské rukávky na plavání máte připravené. Jak to ale vyřešit s jídlem? Dětské bříško je citlivé zvláště v prvních letech života, kdy si postupně na různé chutě zvyká. Exotická nebo cizokrajná strava by vašemu dobrodruhovi nemusela udělat dobře.

DIAGNÓZA: CESTOVNÍ HOREČKA

Dítě už při přípravě na cestu vnímá změny ve vašem chování. Pláče, je nervózní, neposlouchá nebo vyžaduje více pozornosti? Nebojte se, možná má pouze cestovní horečku.

Stejně jako pro vás, i pro dítě je příprava na několikadenní dovolenou stresující. Celý jeho pokojíček je vzhůru nohama a máma balí do velkého kufru nejmilejší hračky. Během cesty se může projevit také zácpa nebo průjem. Pár dní před cestou proto dbejte na pitný režim a dostatek vlákniny ve stravě dítěte. Ovoce a zelenina pomáhají upravit konzistenci střevního obsahu a prcka tak bříško nebude zlobit. Stravu doplňte také o probiotické jogurty, které usnadní trávení.

POTRAVINY, KTERÉ VZÍT S SEBOU

Pokud jste miminko odstavili od kojení, určitě nezapomeňte na sušené kojenecké mléko. Připravíte tak rychlou a výživnou svačinu. Pokud máte na dovolené k dispozici mikrovlnnou troubu, pořiďte si dezinfekční sáčky, které vám usnadní čištění lahví.

O něco starším gurmánům přibalte sytější kašičky. Nestlé mléčná kaše švestka-meruňka nebo Nestlé nemléčná kaše banánová, která bude favoritem?

Na celodenních výletech oceníte praktičnost ovocných kapsiček, které snadno doplníte hrstí dětských sušenek.

Nevejde se vám do zavazadla dostatek dětských potravin? Nezoufejte. Většinu vašich oblíbených produktů naleznete i v obchodech mimo českých hranic. Obrázek, název či dokonce receptura mohou být odlišné, základ však bývá stejný. Dejte si pozor u skladování potravin v tropických vedrech. Při vysokých teplotách se doporučuje schovat do chladničky i potraviny, které obvykle skladujete jen při pokojových teplotách.

S EXOTICKÝM JÍDLEM NEEXPERIMENTUJTE

Přímořská atmosféra láká novými chutěmi. Vůně čerstvých ryb, aromatických koření nebo sladkého exotického ovoce. To vše jsou pochoutky, které umí způsobit v malých bříškách velkou neplechu. Nejen že mohou způsobit průjem, ale mohou vést i k alergické reakci.

Vyvarujte se všem druhům potravin, které vaše dítě ještě nekonzumovalo. Nezavádějte během dovolené nové potraviny. Sledujte i množství zkonzumovaného ovoce. I známé ovoce jako třeba jahody může v nepřiměřeném množství vést ke vzniku alergie. Ovoce bez slupky, například hrušku, jablko či broskev, vždy opláchněte balenou nebo převařenou vodou.

POZOR NA VODU

V cizích zemích, zvláště těch mimoevropských, se voda z kohoutku nedoporučuje konzumovat dospělým, natož to dětem. K přímé konzumaci, ale i při přípravě dětských pokrmů, se doporučuje kupovat balená voda. To samé platí pro čištění zoubků, omývání hraček a nádobí, ve kterém budete svým drobečkům jídlo servírovat. Pro tyto účely se doporučuje používat balenou vodu i v Evropě. V každém případě lze vodu pro jistotu převařit.

Děti jsou v létě ohroženy nedostatkem tekutin. Když jsou zabrané do hry, ne vždy si nápoj sami vyžádají. Je proto důležité, abyste vaše dítě k pití pravidelně vyzývali. V případě nedostatku tekutin se může objevit únava, bolest hlavy, mrzutost, zácpa, v horším případě až mdloby a křeče. Tehdy nestačí doplnit pouze vodu, ale je důležité dodat tělu i potřebné soli. Doporučujeme podávat teplý nebo alespoň vlažný čaj, masový nebo zeleninový vývar, případně osolenou vodu v poměru 1 čajová lžička na 1 litr vody. Po konzultaci s pediatrem můžete sáhnout i po iontových nápojích. Případně vám může lékař doporučit speciální nápoje pro rehydrataci.

Na dovolené jsou ideálním zdrojem tekutin čaje. V zavazadle zaberou málo místa a není třeba je skladovat v ledničce. Úplně se vyhněte syceným nápojům. Bublinky mohou podráždit žaludek a způsobit nadýmání a bolesti břicha.

ZAŽÍVACÍ POTÍŽE? HLAVNĚ ŽÁDNÁ PANIKA

Průjem může způsobovat více věcí od chyby v dietě, až po špatné bakterie. Věnujte pozornost intenzitě a konzistenci, barvě a zápachu. Pozorujte i provázející syndromy jako jsou horečka, bolesti břicha nebo křeče. Čím má stolice řidší konzistenci, je častější a zapáchající, tím spíše se jedná o bakteriální infekci. Při přetrvávajících potížích vždy vyhledejte lékaře.

Tělo během průjmu ztrácí schopnost zpracovávat mléčný cukr, proto dítěti nepodávejte mléko, ani to kojenecké. Naopak nabídněte bílé nečerstvé pečivo (suchary), vařenou nesolenou rýži nebo vařenou mrkev. Vhodnou alternativou je také rýžová nemléčná krupička. Doplňujte dostatek tekutin!

Při zácpě je dobré podávat švestky, meruňky, broskve nebo hrušky. Pokud potíže přetrvávají, zkuste podat na lačno lžičku olivového oleje, nebo sklenici teplé vody.

TIP pro starší děti: Cestujte na dovolenou letecky? Vezměte si do příručního zavazadla pár cucavých bonbónů. Malému cestovateli uleví od bolesti oušek při změnách tlaku.