Arrow backLanguage
Od narození
Článek
Add this post to favorites

Ve kterých zemích je rodičovství snazší?

Rodičovství je naplňující, ale pro mnoho rodičů i obtížné bez ohledu na to, kde žijí, ve kterých zemích je však rodičovství o trochu snazší?

3minuty čtení Úno 25, 2021

Společnost Nestlé iniciovala tvorbu Indexu rodičovství, ve kterém se snaží odhalit a sdílet společné zkušenosti a pocity rodičů z celého světa. Důvod pro tuto iniciativu pochází z přesvědčení a snahy porozumět potřebám a podpořit rodiče po celém světě v rámci prvních 1000 dnů jejich rodičovství.

Z výsledků výzkumu vyplývá, že dokonalé místo, kde se stát rodičem, zatím bohužel neexistuje. Ale některé země poskytují jednodušší nebo příjemnější prostředí pro založení nové rodiny.

Do indexu bylo zapojeno 8000 rodičů z 16 zemí a hodnotí osm faktorů, které ovlivňují život nového rodiče bez ohledu na to, kde na světě žije. Těmito faktory jsou:

1. Absence tlaku (představuje 22,6 % váhy indexu): Vnitřní a vnější tlaky, kterým rodiče čelí při výchově svých dětí. Nižší tlaky rodičovství samozřejmě usnadňuje.

2. Finanční odolnost (16,7 %): Úroveň stability rodinných financí. Vyšší odolnost znamená menší dopad.

3. Podpora pracovního života (15,6 %): Politika země, ochrana zaměstnanosti a zajištění péče o děti umožňují rodičům se volně rozhodnout, zda se zapojí do pracovního života nebo zůstanou s dítětem doma.

4. Bezproblémové dítě (10,1 %): Stejně staré jako rodičovství samo je i vnímání toho, že bezproblémové dítě usnadňuje rodičovství.

5. Zdraví a životní pohoda (9,0 %): Přístup k odpovídající zdravotní péči a důvěryhodným informacím o rodičovství.

6. Podporující prostředí (8,0 %): Prostředí, které umožňuje rodičům dělat věci, které chtějí, a neklade jim žádné překážky. Rodič je pozitivní a přátelský k dětem.

7. Sdílené rodičovství (5,8 %): Zapojení obou partnerů do péče o dítě a sdílená odpovědnosti.

8. Rodičovská sebedůvěra (2,7 %): Jak se rodiče cítí, jaká je jejich sebedůvěra, spokojenost a odolnost.


Jak si v hodnocení těchto faktorů stojí jednotlivé země?

Index ukazuje, že Švédsko, Německo a Chile nabízejí nejsnazší prostředí, kde se stát novým rodičem.  Úroveň obtížnosti se sice v jednotlivých zemích liší, ale neexistuje ideální místo pro založení rodiny, a dokonce ani ve Švédsku – které je se skóre indexu 75/100 na nejvyšším místě – čelí noví rodiče výzvám, přičemž největší výzvou švédských rodičů je nedostatek rodičovské sebedůvěry.

Metodiku a zjištění indexu rodičovství přezkoumal Dr. Ming Cui, M.S. v oblasti statistiky a ph.D. v sociologii, Fulbright U.S. Scholar a profesor rodinných a dětských věd na Florida State University (USA). Profesor Cui má odborné znalosti v oblasti rodičovství a vývoje dětí napříč kulturami a metodikou výzkumu.

 

 

 

V komentáři ke zprávě profesor Cui říká: "Dnešní rodiče jsou úzkostlivější (což se odráží v hodnocení těchto faktorů: vnější/ vnitřní tlak, nedostatek sebedůvěry, finanční požadavky).  Mnoho rodičů z různých kultur a socioekonomických tříd, ovlivněných populárními médii spolu s technologickým pokrokem, se cítí pod tlakem, aby všechno 100% zvládlo."

 

 

 

A pokračuje: "Přestože je pro rodiče často prioritou být citlivým a odpovědným rodičem svých dětí, maminky a tatínkové by neměli zapomínat na to, že schopnost být takovým rodičem záleží i na tom, jak oni sami se cítí. Rodičovství se zvýšenými nároky a stresem si může vybrat daň na rodičích jak finančně, emocionálně, tak i fyzicky. Na podporu pozitivního rodičovství, a v konečném důsledku i zdravého rozvoje dětí, by rodiče neměli přehlížet své vlastní zdraví, měli by se o sebe dobře starat a dopřát si i nějaký volný čas sami pro sebe."

 

 

 

 

 

 

 

Pokud vás tato studie zajímá více, podívejte se na detailní informace v angličtině na www.TheParentingIndex.com.

 

 

 

Registrace
Bavilo vás čtení? Nechte si posílat články na míru!

V Nestlé Baby&me klubu posíláme každé mamince obsah přímo pro ni a její miminko. Užijte si ho také.

akvizice
Bavilo vás čtení? Nechte si posílat články na míru!

V Nestlé Baby&me klubu posíláme každé mamince obsah přímo pro ni a její miminko. Užijte si ho také.

Naše značky