7 tipů, jak doplnit dětem vlákninu

Dětský jídelníček se bez ovoce a zeleniny neobejde. Kromě důležitých vitamínů jsou významným zdrojem vlákniny, která pomáhá udržovat zdravou střevní mikroflóru. Některé děti však ovoce a zeleninu zcela odmítají. Jak si s tím poradit?

Zdravé návyky už od prvních příkrmů

Ovoce a zelenina obsahují řadu důležitých vitamínů, minerálů, antioxidantů, vlákniny a dalších blahodárných složek potřebných pro lidský organismus. Jsou proto nezbytné nejen pro zdravý růst dětí, ale i pro správné fungování jejich imunitního systému. Zejména vláknina hraje v tomto ohledu významnou roli. Nejenže dokáže navodit pocit sytosti, ale zároveň čistí střeva a pomáhá udržovat zdravou střevní mikroflóru.

Vláknina se ve stravě dítěte poprvé objevuje až s nasazením zeleninových a ovocných příkrmů, protože mateřské mléko ji neobsahuje. V tomto období života dochází také k osvojování určitého stravovacího režimu. Jakmile si dítě zvykne na pět až šest jídel denně, stačí ke každému pokrmu přidat kousek ovoce a zeleniny, čímž je dosaženo doporučovaných minimálně pěti porcí ovoce a zeleniny denně, tzv. „Five a day“.

Náš tip: Trávicí systém dítěte se vyvíjí přibližně do dvou let, a proto by se do této doby neměl přetěžovat. Dětem proto před dosažením tohoto věku nepodáváme celozrnné potraviny. Zároveň je vhodné ovoce zbavit tvrdé slupky, kterou ještě nezvládnou dostatečně rozkousat.

Pokud dítě jí dostatek ovoce a zeleniny, není potřeba zvyšovat obsah vlákniny jiným způsobem. Malé děti se však teprve učí přijímat různé druhy potravin, takže může trvat i několik měsíců, než si na ně zvyknou.

Proč některé děti ovoce a zeleninu odmítají?

Důvodů, proč děti nemohou ovoci nebo zelenině přijít na chuť, je více. Nejčastěji je to právě dosud neznámá chuť, na kterou ještě nejsou zvyklé, nebo která není taková, jakou očekávaly. V takovém případě je lepší dávat přednost sezónnímu ovoci nebo zelenině, které má v danou roční dobu výraznější a plnější chuť. Nebo můžete sáhnout po ovocných BIO kapsičkách od Nestlé, které jsou vyrobené ze zralého ovoce, vypěstovaného na specializovaných farmách bez použití hnojiv.

Přijetí určitého druhu může ovlivnit i jeho konzistence. Jablka nebo okurky jim připadají příliš tvrdé, broskve nebo nektarinky naopak moc měkké. Stejně tak mohou dětem vadit malá semínka u jahod či malin, nebo slupky u švestek či hroznového vína. Je dobré také pamatovat na to, že jíme i očima. Důležitou roli proto hraje i barva potravin. Možná se dětem nelíbí červená rajčata, ale žlutá mají rády, a třeba na ně špatně působí veškerá zelenina zelené barvy.

Věděli jste, že čím tmavěji zelená zelenina je, tím více vitamínu C obsahuje?

Co tedy dělat, když vaše dítě různé druhy ovoce a zeleniny zcela odmítá? Vyzkoušejte naše osvědčené tipy a uvidíte, že jim dříve či později určitě přijde na chuť.

Sedm tipů, jak dětem zajistit dostatek ovoce a zeleniny

1. Plánujte jídelníček

Rozmyslete si s předstihem, jaká jídla budete svému dítěti přes den připravovat a ke každému zkuste přidat kousek ovoce nebo zeleniny. Nemusí být nutně ani součástí receptu. Stačí třeba jen ozdobit jogurt kolečky banánu nebo zpestřit svačinku okurkovými srdíčky.

2. Zkoušejte různou konzistenci

Ovoce a zeleninu můžete připravovat různými způsoby. Třeba už je vaše děťátko připravené na to přejít z mixované stravy na větší kousky a dává vám to najevo tím, že rozmixované pokrmy odmítá. Nebo mu naopak vadí kousky zeleniny v polévce, protože se mu nelíbí, jak ve vodě plavou.

Zkoušejte proto z ovoce i zeleniny vykrájet různé tvary, nastrouhat je, rozmačkat či rozmixovat do hladka, nechat je syrové nebo naopak mírně povařit či připravit na páře. Oblíbené jsou i šťávy, ve kterých můžete smíchat více druhů ovoce a zeleniny.

3. Kombinujte různé druhy

Čím více druhů ovoce a zeleniny vaše dítě jí, tím více vitamínů a dalších důležitých látek získá. Zkoušejte mu proto nabízet oblíbené kousky společně s těmi, které zatím moc rádo nemá. Nechutná mu mrkev? Připravte dýňovou polévku a část dýně nahraďte mrkví. Chuťově to nebude příliš velký rozdíl, ale vaše dítě si takto na mrkev snáze zvykne

4. Nabízejte neustále dokola

Buďte trpěliví a nabízejte svému potomkovi různé druhy ovoce a zeleniny neustále dokola. Může se stát, že brokolici desetkrát odmítne a po jedenácté si ji vezme, protože mu bude chutnat oběd, který připravila babička. V žádném případě ale dítě do jídla nenuťte, aby nakonec k ovoci a zelenině nezískalo odpor. Dopřejte mu čas, aby si na novou chuť zvyklo.

5. Udělejte z jídla zábavu

U dětí často při jídle rozhoduje způsob, jakým jim ho podáte. Zkuste na to jít hravě a zapojit svou fantazii. Můžete si společně s dětmi vyrobit zvířátka z různých kousků ovoce a zeleniny, doplnit oběd či večeři různými zeleninovými tvary, nebo vyzkoušet ovocné kapsičky, které jsou k dostání také v BIO kvalitě. Díky praktickému balení se vám budou hodit i na výlety a větší děti je navíc zvládnou sníst úplně samy.

6. Nechte výběr na dítěti

Může se stát, že má vaše dítě jablka rádo, ale zrovna na ně nemá chuť, jen vám to ještě neumí říct. Dejte proto kousky různých druhů ovoce či zeleniny na talířek nebo do misek se speciálním uzávěrem, ze kterých si děti mohou samy brát, aniž by došlo k tomu, že celý obsah vysypou na zem. Dítě si tak bude moci samo vybrat ovoce nebo zeleninu podle toho, na co má zrovna chuť, a spokojení budete všichni.

7. Buďte příkladem

Děti vidí ve svých rodičích velký vzor. Buďte jim příkladem a upravte svůj jídelníček tak, aby obsahoval dostatek ovoce a zeleniny. Malé děti obvykle chtějí dělat přesně to, co jejich maminka nebo tatínek. Jezte proto s dítětem společně a zkoušejte mu nabízet ovoce a zeleninu i z vašeho talíře