Rekonvalescence po porodu

Váš velký den je za Vámi, ale to hlavní dobrodružství právě začíná!

Prvních šest týdnů po porodu neboli šestinedělí je obdobím, kdy se budete zotavovat z porodu a ve Vašem životě se bude odehrávat řada zásadních změn. Ihned po porodu se začnete sžívat se svou novou rolí maminky. Rekonvalescence po porodu zahrnuje dvě složky – emocionální a fyzickou.

EMOCIONÁLNÍ ZMĚNY

Novorozené děťátko je zdrojem velké radosti. Proto Vás možná zaskočí, že budete chvílemi smutná a bez energie. Nemějte obavy, takzvané poporodní blues je naprosto přirozený jev. Prudké výkyvy nálad jsou běžné jak u prvorodiček, tak u zkušených matek, a jsou způsobeny hormonálními změnami. V tomto období Vám velmi pomůže podpora partnera, rodiny a přátel. Pokud se cítíte sama a izolovaná, pozvěte si na návštěvu kamarádku nebo někoho z rodiny. A nezapomeňte, že pokud budete emocionálně velmi nevyrovnaná, vždy se můžete obrátit na svého lékaře.

FYZICKÉ ZOTAVOVÁNÍ

Na návratu do původní kondice můžete začít pracovat už v porodnici. Začněte prováděním jednoduchých Kegelových cviků. Stáhněte svaly kolem močové trubice, jako byste chtěla zastavit proud moči. Kegelovy cviky se mohou ze začátku zdát obtížné, ale pokud vydržíte, časem se zdokonalíte. Rovněž byste měla mít na paměti, že návrat do kondice, kterou jste měla před porodem, může trvat až devět měsíců. Jakmile Vás propustí z porodnice a pokud s tím bude Váš lékař souhlasit, můžete postupně začít s protahováním, chůzí, plaváním a jízdou na rotopedu. Řada fitness center nabízí lekce cvičení pro matky nebo ještě lépe pro matky s dětmi.

PEČUJTE O SEBE

K rychlejší psychické a fyzické rekonvalescenci může přispět i správné stravování. Nyní není vhodná doba na drastické diety, zejména pokud kojíte. Namísto toho pokračujte ve zdravých stravovacích návycích, které jste si osvojila v těhotenství. Kvalitní strava Vám po porodu bude dodávat energii potřebnou na rekonvalescenci a péči o miminko.

Dopřejte si dostatek času, abyste se mohla přizpůsobit novému režimu a maximálně toto období využít. Zkuste zapojit rodinu a méně důležité domácí práce odložte a namísto toho se věnujte miminku. Pokud se Vám doma nahromadí trocha špinavého nádobí a prádla, nic se neděje. A nebojte se požádat přátele a rodinu o pomoc s hlídáním a s domácími pracemi.