Příprava vlastního dětského jídla

Správná příprava a skladování dětského jídla jsou pro zdraví vašeho děťátka stejně důležité jako suroviny, z nichž je pokrm připravený.

Ať už si děláte vlastní dětské jídlo nebo kupujete předem připravené, dodržováním následujících pokynů zajistíte, že Vaše děťátko bude moci bezpečně využít veškeré živiny. Rozhodnete-li se pro přípravu vlastního dětského jídla, nezapomínejte důležitost přítomnosti železa.

JAK NA PŘÍPRAVU VLASTNÍHO DĚTSKÉHO JÍDLA

  • Než se pustíte do přípravy, vždy se ujistěte, že jsou kuchyňské povrchy, nádobí i nádoby na skladování čisté.
  • Zvolte čerstvé nebo mražené ovoce, zeleninu či libové maso.
  • Vyhněte se konzervované zelenině, masu, nebo rybám kvůli vysokému obsahu soli.
  • Rozhodnete-li se svému děťátku rozmixovat konzervované ovoce, vybírejte takové, které je naložené ve vodě nebo ve vlastní šťávě, a nikoli v sirupu.
  • Čerstvé ovoce a zeleninu důkladně omyjte. Poté ho ještě před přípravou propláchněte pod studenou vodou. Nepoužívejte mýdlo.
  • Před vařením zbavte ovoce slupek, semen nebo stopek, a až poté je uvařte, dokud nezměknou a nepůjdou rozmačkat.
  • Suroviny ohřívejte párou nebo povařte. Při vaření použijte co nejmenší množství vody, aby se uchovaly vitamíny a živiny.
  • Na přípravu pyré použijte kuchyňský robot nebo mixér, začněte menším množstvím a postupně přilijte dostatek tekutiny, abyste získala hustotu pokrmu odpovídající věku Vašeho děťátka. Schovejte si vodu, kterou jste spařovala ovoce nebo zeleninu, a používejte ji k ředění, abyste vrátila zpátky vitamíny a výživné látky.
  • Při použití mixéru nebo kuchyňského robotu zpracovávejte suroviny krátkou dobu. Jenom tak zachováte živiny, které by na vzduchu mohly přijít vniveč.
  • Rozhodnete-li se při přípravě vlastních jídel použít mateřské mléko místo vody, přidejte ho těsně před podáváním a nepřidávejte ho do jídel, která máte v plánu uchovávat v lednici.
  • Až budete chtít jídlo ohřát, vložte dětskou porci do skleněné misky a tu pak na pár minut postavte do hrnce s horkou vodou, nebo ji dejte do nádoby, která smí do mikrovlnné trouby.Následně ji v troubě ohřívejte po dobu nejvýše 10 sekund.
  • Vždy jídlo míchejte, aby se teplota rozložila rovnoměrně. V případě jídla ohřívaného v mikrovlnné troubě třicet vteřin počkejte. Než začnete děťátko krmit, teplotu jídla vyzkoušejte.
  • Jakmile si vaše děťátko zvykne na konzumaci více různých jídel, můžete kaše spolu kombinovat.

NABÍZEJTE DĚŤÁTKU RŮZNÉ DRUHY JÍDEL

Jakmile se vaše děťátko naučí přijímat určitá jídla a zvykne si na ně, můžete je běžně podávat, aby se naučilo přijímat pestrou stravu. V následujícím seznamu najdete několik návrhů:

Maso a jeho náhražky

Do stravy svého děťátka určitě zařaďte maso a jeho alternativy, neboť jsou zdrojem železa. Oblíbené je uvařené a rozmixované hovězí, jehněčí, kuřecí, krůtí, rybí a telecí maso. Lze rovněž použít rozmačkaná vajíčka, tofu a luštěniny, jako třeba fazole, hrášek, čočku, cizrnu, atd..

Zelenina

Zelenina všech barev-žlutá, oranžová, zelená a červená, by měla být rozmixovaná, nesolená a uvařená. Nejdříve se doporučuje zkusit oranžovou nebo žlutou zeleninu jako třeba mrkev, dýni nebo batáty. Tyto druhy mají děti nejraději, protože jsou přirozeně sladké.

Ovoce

Ovoce jako jablka, hrušky a broskve zbavte slupek a semen, poté je uvařte a rozmixujte. Banány není nutné vařit, pouze je oloupejte a rozmačkejte. Použijete-li konzervované ovoce, kupujte ovoce naložené ve vodě nebo vlastní šťávě – ne v sirupu. Kdykoli je to možné, dávejte přednost celému ovoci a zelenině před šťávami z nich vyrobených.

Obilné výrobky

Obilné výrobky jako třeba kojenecké obilné kaše s obsahem železa, jsou určené speciálně pro miminka, která přecházejí na tuhou stravu, a navíc jsou vhodným zdrojem železa a dalších výživných látek důležitých v prvním roce života dítěte. Až se Vašemu miminku začnou prořezávat první zoubky zkuste mu nabídnout vyschlý toastový chléb nebo nesolené sušenky.

Mléčné výrobky (od 9. až 12. měsíce)

Již před ukončeným devátým měsícem můžete dítěti nabídnout jogurt, sýry a tvaroh. Vaše děťátko potřebuje tuk z těchto potravin, tudíž vyhledávejte klasické mléčné výrobky (ne odtučněné). Kravské mléko se zatím zavádět nedoporučuje.

SKLADOVÁNÍ KUPOVANÉHO A DOMA UVAŘENÉHO DĚTSKÉHO JÍDLA:

  • Uvařená jídla uchovávejte v lednici a spotřebujte do 48 hodin. Vždy naberte potřebnou porci a zbytek si schovejte na příště. Pokud byste dítě krmila přímo ze skladovací nádoby, přenesla byste do zbylého jídla sliny, čímž byste podpořila množení bakterií.
  • Nesnědené porce ze skladovací nádoby uchovávejte v lednici, zbytky z misky vyhazujte.
  • Rozmixované ovoce, zeleninu a dokonce i maso můžete zmrazit ve formičce na ledové kostky, poté je vyjměte a přechovávejte v mikroténových sáčcích po dobu 1 až 2 měsíců (červené i bílé maso, ryby) nebo 6 až 8 měsíců v případě ovoce a zeleniny
  • Pro jistotu opatřete všechna zamrazená jídla štítky s datem spotřeby.
  • Rozmrazené dětské jídlo nikdy znovu nezmrazujte.
  • Mražené jídlo rozmrazujte v lednici. Chcete-li proces urychlit, vložte jídlo do misky a umístěte ji do větší mísy s horkou vodou. Rozmrazování při pokojové teplotě může způsobit množení bakterií.
  • Stejně jako u každého vaření si i v případě přípravy dětského jídla dávejte pozor, abyste zpracovávala maso odděleně od ostatních surovin.
  • Pokaždé před krmením vyzkoušejte teplotu jídla.
  • Na obalu si přečtěte, jestli jsou všechny použité suroviny vhodné pro dítě Vašeho věku.
  • Při nákupu hotového dětského jídla vždy zkontrolujte, zda obal není porušený nebo vyměněný. V takovém případě jídlo reklamujte nebo vyhoďte.
  • Do jednoho roku nepodávejte med (pasterizovaný či nepasterizovaný). Kravské mléko není vhodné pro děti do 3 let.