Jak zavádět lepek ve stravě kojenců?

Mezi nejčastější původce alergií u dětí v kojeneckém věku patří potraviny. Zvláštní roli v úvahách rodičů hraje lepek a otázky spojené s jeho zaváděním.
Velké změny v jídelníčku dítěte přicházejí s první lžičkou příkrmu. Při zavádění nových potravin hrozí riziko vzniku potravinových alergií nebo se mohou projevit onemocnění jako celiakie způsobená nesnášenlivostí lepku. Avšak nemusíte se zařazování lepku do dětské stravy obávat. Naopak je lepší, když vašeho potomka s potravinami obsahujícími lepek seznámíte již v období prvních příkrmů, abyste v případě jeho přecitlivělosti na lepek mohli včas zahájit bezlepkovou dietu.

STRAŠÁK JMÉNEM CELIAKIE

Celiakie je dědičné autoimunitní onemocnění způsobené nesnášenlivostí lepku neboli glutenu. U lidí s touto nesnášenlivostí dochází působením lepku k zánětu sliznice tenkého střeva. Povrch největšího imunitního orgánu v těle se kvůli tomu zmenšuje a tenké střevo tak nemůže plnit správně svoji funkci. Důsledkem je snížení schopnosti trávení a vstřebávání živin, v krajním případě může dojít dokonce k celkovému rozvratu metabolických procesů v těle.

K nejčastějším příznakům celiakie patří průjem, bolesti břicha, pokles hmotnosti, nebo také zvýšená únava. Celiakií trpí v západních zemích přibližně jedno procento obyvatel, nicméně 30 až 40 procent lidí je nositelem genu, který způsobuje přecitlivělost na lepek. Celiakie se může objevit v jakémkoli věku u dětí i dospělých. Proto raději buďte obezřetní už ve chvíli, kdy svému dítěti poprvé nabídnete potraviny obsahující lepek.

V minulosti se doporučovalo zavádět lepek do dětského jídelníčku co nejpozději. Někteří odborníci se ale nyní spíše přiklánějí k názoru, že by lepek měl být dětem podáván stejně jako další alergeny ještě v době kojení. Mateřské mléko má totiž v tomto ohledu ochranný efekt, takže může riziko vzniku celiakie snižovat.

Na to, jaký je nejvhodnější způsob zařazení lepku do dětské stravy, v současnosti existuje řada rozdílných názorů. Jak tedy poznáte, kdy můžete svému děťátku připravit oběd či svačinu z potravin, které obsahují lepek? A dá se vůbec začít jinak, než mu jednoduše do ruky dát rohlík?

LEPEK JE TÉMĚŘ VŠUDE

Lepek je obsažen v pšenici, žitu i ječmenu, a tím pádem samozřejmě také ve všech potravinách, které jsou z těchto obilovin vyrobené. Díky tomu ovšem máte mnoho možností, jak své dítě s potravinami obsahujícími lepek seznámit. Můžete mu připravit instantní kojeneckou obilnou kaši nebo třeba mléčnou krupicovou kaši. Krupice se dá také zavařit do zeleninových příkrmů, případně do nich můžete přidat jíšku z hladké bílé mouky. Později lze do dětského jídelníčku zařadit i různé druhy těstovin, kuskus či cereální lupínky.

Při zavádění lepku se nedoporučuje začínat rohlíkem, i když je u dětí velmi oblíbený. Rohlík totiž obsahuje poměrně velké množství soli a navíc by se jím děti mohly zadusit. Vyčkejte raději i s dobrotami v podobě piškotů. Nejenže jsou příliš sladké, ale obsahují také celá vejce, na která může být dítě také alergické. Je proto lepší je využít až ve chvíli, kdy s jistotou víte, že dítě bez problému snáší vaječný bílek a žloutek v zeleninových příkrmech. Co se týče dalších sladkých odměn, jako jsou například sušenky, zkuste se jim raději vyhnout úplně. Vsaďte spíše na křupky a jiné svačinky pro děti bez přidaných cukrů a barviv.

DEJTE LEPKU ZELENOU. ALE KDY?

Aktuální studie* uvádí, že to, zda se u člověka projeví citlivost na lepek, nemusí nutně souviset s tím, kdy a v jakém množství se lepek zavádí. Zdá se, že významnou roli hraje lidská střevní mikroflóra, která je ovlivněna vnějšími faktory jako například prodělané infekce, různé léky a dodržované diety. Tento poznatek jde ruku v ruce s pozitivním vlivem kojení. Mateřské mléko totiž obsahuje jak probiotické „hodné” bakterie, tak prebiotickou vlákninu podporující růst těchto bakterií. Působí proto blahodárně na střevní mikroflóru, která hraje důležitou roli jako jeden z faktorů prevence vzniku citlivosti na lepek.

Rozhodnete-li se začít podávat lepek svému děťátku již s prvními příkrmy kolem šestého měsíce, je lepší začít s menším množstvím, které budete postupně navyšovat. Můžete zahustit krupičkou zeleninový příkrm nebo přidat lžičku krupicové kaše do mléčné kaše, kterou má vaše dítě rádo. Snáze si tak zvykne na novou chuť.

Po dvou až třech měsících od prvního seznámení s lepkem by se již obiloviny měly stát běžnou součástí stravy vašeho dítěte. Pokud mu potraviny obsahující lepek budete podávat pravidelně, budete mít větší šanci vysledovat případné příznaky celiakie.

Ty se nejčastěji projevují kolem jednoho roku dítěte, tedy po čtyřech až šesti měsících od chvíle, kdy jste zařadili obiloviny do jeho jídelníčku. V takovém případě je žádoucí nasadit bezlepkovou dietu a vyčkat, zda projevy celiakie opět vymizí. Obvykle se tak stane po půl roce dodržování této diety. Projevy celiakie se mohou opět objevit i v pozdějším věku, ale také nemusí.