Klíčovou složkou mateřského mléka je bílkovina

Bílkovina je nejcennějším stavebním kamenem naší stravy. Je nezbytně nutná pro správný růst, vývoj a obnovu organismu. Prozkoumejte spolu s námi proč!

Existuje hned několik druhů bílkovin. Živočišné, rostlinné, dále bílkoviny v obilovinách, ty v kravském mléku a především bílkoviny v mléku mateřském, na které se zaměříme.

Jsou základní složkou naší tělesné tkáně. Každá buňka obsahuje bílkoviny. Tvoří část svalů, orgánů, kůže, nehtů i vlasů… Vedle vody jsou nejvíce zastoupenou složkou v lidském těle. Kvalita a optimální množství je důležité pro rozvoj mozku, tvorbu svalů a celkově hrají rozhodující roli ve výživě dítěte, jeho celkovém vývoji i zdraví.

Jejich stavebním kamenem jsou aminokyseliny. A každá z nich má zvláštní úlohu ve vývoji vašeho děťátka. Kombinace množství aminokyselin určuje kvalitu proteinu. Například kvalitní bílkoviny z mateřského mléka se složením velmi liší od těch z mléka kravského.

MNOŽSTVÍ SE MĚNÍ, ALE KVALITA ZŮSTÁVÁ

Víte, že se složení mateřského mléka mění v závislosti na věku vašeho dítěte? To proto, že potřeby miminka během růstu a vývoje poměrně rychle mění.

Nejvíce se mění právě množství bílkoviny. Po narození vašeho drobečka obsahuje mateřské mléko bílkovin více. Miminko totiž roste velmi rychle a v jeho těle se děje spousta změn v krátké době. S přibývajícím věkem se jejich množství v mateřském mléku snižuje, protože se postupně zpomaluje i vývoj tělíčka.

Dalším důvodem, proč se obsah bílkovin v mateřském mléku mění v závislosti na věku je, že se liší množství mateřského mléka, které dítě vypije. V prvních měsících života, kdy dítě pije pouze maličké dávky, je obsah proteinu na 100 ml mléka vysoký. V následujících měsících života, kdy již kojenec pije větší množství mateřského mléka, obsah proteinů ve stejném množství mléka klesá.

I se všemi změnami ale v mateřském mléku zůstává vždy dostatečné množství všech živin pro správný vývoj a růst vašeho miminka.

JAKÉ BÍLKOVINY BY MĚLY NASTOUPIT PO MATEŘSKÉM MLÉKU?

Potřebné množství bílkovin v prvních 4 až 6 měsících miminko v ideálním případě přijímá výhradně z mateřského mléka.

Když vaše batole začne jíst pevnou stravu, měly byste postupně začít zařazovat i jiné zdroje bílkovin. Mělo by jít o živočišné bílkoviny z masa, ryb a vajec, spolu s rostlinnými bílkovinami ze zeleniny a obilovin. Vyvážená strava, která obsahuje bílkoviny, vitamíny, minerály, sacharidy i tuky, zajistí, že vaše dítě dostane všechny živiny potřebné pro zdravý vývoj i následující měsíce.

Proteiny je možné získat z různých zdrojů. Složitější už může být sestavit vyvážený jídelníček, který bude vaše batole milovat. Nebojte se ale pestrosti a děťátku opakovaně nabízejte i potraviny, které mu třeba napoprvé nezachutnaly. Chuťové buňky se totiž také vyvíjí a někdy je jen potřeba, aby si miminko na nejrůznější chuťové vjemy postupně zvyklo.

A KOLIK BÍLKOVIN JE SPRÁVNÉ MNOŽSTVÍ?

Je dobré vědět, že bílkoviny mohou mít na organismus i negativní vliv. Nadměrný příjem živočišných bílkovin, zejména mléčné bílkoviny, v průběhu prvního roku dítěte může mít negativní vliv na rychlost růstu. Výsledkem může být vysoký index tělesné hmotnosti (Body Mass Index BMI) kolem jeho 6 let. Určitě je tedy lepší to v prvním roce nepřehánět s příjmem těchto živočišných bílkovin a udržovat jídelníček pestrý a vyvážený.