Zařaďte do jídelníčku železo pro růst a vývoj dětí

Děti v prvních měsících života rostou raketovou rychlostí. Obzvlášť pro kojence a batolata má zásadní význam pro správný vývoj železo.
Proč je právě železo životně důležitá minerální látka? K čemu ho děti tak nezbytně potřebují a kde ho vezmou? Ať už si na tyto otázky odpovíte jakkoliv, nakonec se vždy dostanete k vyvážené stravě. Ta tvoří pevný základ pro tělesný růst a rozvoj psychomotorických schopností dětí, na kterém se pak dá velmi dobře stavět.

CO SE STANE, KDYŽ ŽELEZO CHYBÍ?

Železo je nenahraditelnou minerální látkou. V lidském těle se většina železa vyskytuje jako součást hemoglobinu, tedy klíčové složky červených krvinek, jež zajišťuje přenos kyslíku, a v podobě myoglobinu – červeného barviva, zatupujícího u některých svalů funkci hemoglobinu, zásobujícího kyslíkem svaly. Železo se také podílí na ochraně organismu, a tudíž je nezbytné pro imunitu. V neposlední řadě hraje významnou roli u kognitivních funkcí, jako je vnímání, schopnost učit se či udržet pozornost.

Jakmile má člověk železa nedostatek, mluví se o chudokrevnosti, neboli anémii, a dochází především ke snížení obranyschopnosti organismu. Anémie se projevuje různými způsoby. K nejčastějším patří nedostatek energie, únava, dušnost, bledá kůže, vyšší náchylnost k infekcím nebo také ztráta hmotnosti. U dětí často dochází ke zhoršení vnímání jejich okolí, mívají problémy s pamětí a učením. Nedostatek železa může dokonce u kojenců a batolat způsobit opoždění celkového psychomotorického vývoje, což má nepříznivý vliv na jejich budoucí život.

KDYŽ UŽ MLÉKO NESTAČÍ

Příroda má všechno naštěstí velmi dobře zařízené a děti se už rodí s dostatečnou zásobou železa pro první měsíce života. Tu získaly od maminky během těhotenství. Dalším přirozeným způsobem, jakým děti železo získávají, je kojení. Mateřské mléko je velmi dobře stravitelné a svým složením přesně odpovídá potřebám dítěte v daném věku. Pokud děti nejsou kojené, doplňují železo z náhradní kojenecké výživy obohacené o železo.

Náš tip: Železo je pro vaše dítě důležité již v těhotenství, takže si pečlivě hlídejte i svou stravu. Nedostatek železa může mít nepříznivý vliv nejen na vývoj mozku plodu, ale může dokonce vést až k předčasnému porodu nebo nízké porodní váze vašeho miminka.

Ve chvíli, kdy kojenci mléko přestává stačit a na řadu přichází první příkrmy, máte starost o dostatek železa ve svých rukou. Doporučený denní příjem u zdravých dětí od 4-11 měsíců je 8 mg na den. Měli byste dbát na to, abyste vašemu děťátku zajistili vyváženou stravu. Vyplatí se sledovat složení potravin, které mu podáváte. Jedině tak budete mít přehled o tom, jaké vitamíny a minerály vaše dítě dostává. Vstřebávání železa do těla navíc můžete podpořit přísunem dostatečného množství vitamínu C. Vezměte také v úvahu, že nedostatek železa může mimo jiné způsobit i brzké zavedení kravského mléka, které ho obsahuje méně než mateřské mléko či kojenecká výživa obohacená o železo.

ŽELEZO NENÍ JEN ŠPENÁT

Pokud si v souvislosti s železem vybavíte hlavně Pepka námořníka, který každou chvíli spořádá plechovku špenátu, nechte se vyvést z omylu. Špenát sice železo skutečně obsahuje, ale rozhodně není jeho jediným zdrojem. K mání je celá řada potravin, které určitě zachutnají i vašemu dítěti, pokud mu je podáte v atraktivní formě.

Dobře vstřebatelné je železo obsažené v mase a rybách. Perfektním zdrojem železa jsou játra, nicméně ta by měla být kvůli vysokému obsahu vitamínu A podávána kojencům pouze v malém množství a až po prvním roce. Kromě špenátu najdete železo i v jiných druzích zeleniny, jako je například petrželová nať, pažitka, zelí, brokolice nebo zelená listová zelenina. Sáhnout můžete i po ovoci jako jsou broskve, meruňky, rybíz, borůvky, švestky nebo hroznové víno. Železo se rovněž vyskytuje v celé řadě luštěnin a obilovin, které dítěti můžete podávat už v prvním roce jeho života.

Náš tip: Dopřejte svým dětem zdravé mlsání v podobě rozinek nebo sušených švestek. Zabijete tím dvě mouchy jednou ranou. Děti si pochutnají a přitom snadno doplní své zásoby železa. Doporučujeme zvolit nesířené výroky a před servírováním je dobře umýt a nakrájet na kousíčky.

Potraviny, ze kterých připravujete příkrmy pro svého potomka, vybírejte pečlivě. Dbejte zejména na to, aby byl jídelníček dítěte pestrý a vyvážený. Pak by se nemělo stát, že bude trpět nedostatkem železa.

V období rychlého růstu je však spotřeba železa opravdu vysoká, dbejte tedy na zmíněnou doporučenou dávku. Pokud přesto u svého dítěte zpozorujete některý z projevů anémie, upozorněte svého pediatra. Obsah železa v lidském organismu je možné zjistit pomocí rozboru krve. Pokud by byl u vašeho dítěte skutečně nízký, lékař pravděpodobně doporučí užívání potravinových doplňků.