Zácpa v těhotenství – jak nad ní vyzrát?

Pojďme si povídat o… zácpě?

Ačkoli nás tento problém dokáže pěkně potrápit, nepředpokládáme, že takto začíná ani končí většina vašich rozhovorů s kamarádkami. Hormonální změny, které nastávají v našem těle během těhotenství, mají významný vliv na látkové výměny a funkci zažívacích orgánů. Dochází ke snížení přirozených pohybů trávicího ústrojí a to může mít za následek potíže se zažíváním. Právě zpomalení střevní peristaltiky je příčinou vzniku zácpy (obstipace). Své na tom nese i rostoucí děloha, která pomalu začíná utlačovat i váš žaludek.

PRVNÍ VOLBOU JE VLÁKNINA

Jedním z nejdůležitějších kroků k léčbě i prevenci zácpy je zvýšení příjmu vlákniny a s ním spojená změna stravovacích návyků. Množství vlákniny vychází ze zásad zdravé výživy. Denní příjem vlákniny by u dospělého člověka měl být 30g. Světová zdravotnická organizace WHO doporučuje zaměřit se na příjem vlákniny během těhotenství, protože právě vláknina zabraňuje tvorbě zácpy.

Z výživových doporučení pro obyvatele České republiky (Společnost pro výživu) vychází doporučení spojená s vyšší spotřebou ovoce a zeleniny, pravidelnou konzumací celozrnných výrobků z obilovin vedoucích ke zvýšení obsahu vlákniny ve stravě.

Správné množství vlákniny působí na vhodnou tuhost stolice, zkracuje průchod tráveniny střevem a podněcuje činnost střev. Důležitou úlohu hraje přiměřená pohybová aktivita a dostatečný příjem tekutin v množství cca 2 – 2,5 litry denně.

Pokud už zácpou trpíte, není vhodné ji řešit projímadly či jinými léky. Používání laxativ je nutno vždy konzultovat s lékařem, silnější projímadla mohou ohrozit graviditu i váš zdravotní stav.

TEST: MYSLÍTE SI, ŽE V DOBĚ TĚHOTENSTVÍ JÍTE DOSTATEK VLÁKNINY?

Máte potíže se zácpou? Připravili jsme pro vás příklady 2 nutričně odlišných jídelníčků a spočítali obsah vlákniny. Co myslíte, jak byste obstála?

JídelníčekAvláknina/gBvláknina/g
Snídaněcelozrnný chléb 80g

máslo 20g

eidam plátkový 50g

rajče 100g

9,4rohlík 2ks

flora 20g

vejce 1 ks

2,4
Svačinabanán 1ks (120g)2,2pomerančový džus 250ml0,5
Obědpol. s kapáním (250g)

slepice na papriceknedlík 4 pl.

0,3pol. Žampionová (250g)

přírodní vepřový plátek dušená rýže (140g)

hlávkový salát 100g

8,2
Svačinarýžový chlebíček 30g

lučina s pažitkou 50g

0,0loupáček 1ks

pudink 150g

0,6
Večeřekuskus s kuřecím masem a zeleninou (300g)

mrkvový salát 150g

9,5karbanátek

bramborová kaše (250g)

steril. okurek 100g

5,6
celkem21,417,3

Propočet vlákniny programem Nutriservis Profesional

I když se jídelníček A zdá vyváženější, příjem vlákniny se v obou případech pohybuje v rozmezí 17,3 – 21,4 g. Ani v jednom případě tedy není příjem vlákniny dostačující, a vlákninu je vhodné doplnit.

TIP PRO VÁS

Velmi jednoduchou formou doplnění příjmu vlákniny je 100% přírodní rozpustná vláknina OptiFibre. Rozpustná vláknina je označována jako „měkká vláknina“, která má schopnost ve střevě absorbovat vodu, zvětšuje střevní obsah a je fermentovatelná. Přispívá k udržování zdravé střevní mikroflóry, což se pozitivně odráží i na správném fungování imunitního systému. OptiFibre stačí pomocí odměrky nasypat do teplého nebo studeného nápoje, také lze přidat do nejrůznějších pokrmů (džus, kefír, jogurt a další) Nemění chuť ani konzistenci. Jeho výhodou je bezpečné, dlouhodobé užívání.