Vybíráme mateřskou školku

Přechod z bezpečného domácího prostředí do školky představuje pro dítě velkou změnu.

Poprvé je na delší dobu odloučeno od maminky a navíc se musí vypořádat s širokou škálou nových zkušeností. Jak se s nimi vyrovná, do značné míry ovlivňuje osobnost učitele, prostředí školky i další faktory, které byste neměli brát na lehkou váhu.

POVĚST ŠKOLKY A REFERENCE RODIČŮ

Na veřejně přístupné reference umístěné na webových stránkách dbají hlavně soukromé školky. Naopak státní instituce se o ně příliš nestarají a rodičům nezbývá nic jiného, než se zeptat známých, rodičů odcházejících z dané školky nebo ji osobně navštívit. Pokud si stále nebude jisti, navštivte www.topskolky.cz, na nichž rodiče hodnotí nejen mateřské školky, ale třeba také jesličky. Aktuálně zde najdete skoro 5000 státních a více než 500 soukromých institucí seřazených podle krajů, okresů a měst. Získat můžete také informace o mateřských centrech nebo najít ověřenou agenturu na hlídání dětí.

DRUHY ŠKOLEK DLE ZŘIZOVATELE I VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU

V České republice dnes existují vedle státních a soukromých školek i další druhy, které se liší dle typu vzdělávacího programu. Od něho se následně odvíjí alternativní metody výuky.

  • Lesní školky v nichž děti tráví mnoho času v lese a celkově v přírodě.
  • Waldorské školky kladou důraz hlavně na prožívání, pozorování a experimentování.
  • Montessori školky vedou děti k samostatnosti, kreativitě a k ohledu k ostatním lidem.
  • Církevní školky se většinou od běžných tolik neliší. Pouze zábavnou formou děti seznamují se základními náboženskými otázkami. Není přitom podmínkou, aby sami rodiče byli věřící.
  • Daltonské školky mají velmi podobné zásady výuky jako Montessori. Kladou totiž důraz na to, aby děti respektovaly druhé, ale přitom si dokázaly zachovat vlastní osobnost. Děti jsou rovněž vedeny k přírodě, zodpovědnosti a ke slušnosti.
  • Jazykové školky představují pro rodiče finančně náročnější variantu, ale děti si mohou již v předškolním věku osvojit vybraný cizí jazyk.
  • Mateřské školky Začít spolu – Step by step. Zajímavý vzdělávací program rozvíjí u dětí hlavně komunikaci, kooperaci a řešení problémů. Jeho snahou je připravit malé absolventy na proces učení a přimět je, aby se v budoucnu o učení aktivně zajímali.
  • Speciální mateřské školky s upraveným vzdělávacím programem jsou určeny pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami, například s logopedickými či zdravotními problémy.

ČASOVÁ NÁROČNOST NA DOVOZ DÍTĚTE DO ŠKOLKY

Už naši rodiče preferovali školku blízko domova. Časová úspora samozřejmě představuje velký benefit, protože cestovat přes celé město každé ráno a odpoledne po čase omrzí. Pokud zvolíte školku poblíž domova, je zde navíc velká šance, že se ratolest bude moci setkávat se známými dětmi třeba také na hřišti. Na druhou stranu školka poblíž firmy vám umožní zůstat déle v práci třeba až do její zavírací doby. Dítě pak vyzvednete bez stresu i při nenadálých pracovních událostech.

Snad jednou z oblastí, ve které se školky liší nejvíce, je množství, druh a počet pořádaných aktivit a akcí. Najdete takové, které si velkou starost nedělají a organizují třeba jen mikulášskou besídku, vánoční večírek či karneval. Na druhou stranu v jiných paní učitelky realizují akce i pro samotné rodiče, odpolední kroužky, výlety na dopravní hřiště, divadelní představení či návštěvy zajímavých lidí (policistů, hasičů a jiných profesí). Rodiče si pak mohou ze stránek stáhnout fotografie ze společných výletů a získat lepší představu o dění ve školce.