Rozvoj imunity v těhotenství a po narození miminka

mimi

Vytvoření imunitního systému dítěte začíná v děloze, pokračuje během porodu i kojení, a později také v průběhu života.1 Všeobecně je známo, že 80 % imunity se nachází ve střevech. Organismy, které utvářejí vyváženou střevní flóru, nazýváme probiotické bakterie. Díky těmto bakteriím se ve střevech objevuje obrovské společenství (tvz. mikrobiom), které je považováno za samostatný orgán. Ten se mění po celou dobu našeho života tím, jak se stravujeme. Odborníci dokonce říkají, že střevo je náš druhý mozek, který ovládá naše myšlenky a povědomí podobně jako mozek sám.

těhotenstvímiminkokojení

Správnou výživou v těhotenství můžeme ovlivnit celkovou imunitu dítěte. Další důležitý faktor představuje také typ porodu. Přičemž vaginálním porodem je zajištěno přenesení zmiňovaného mikrobomu.2 V případě císařského řezu se mikrobiom nepřenese, čímž se zvyšuje riziko novorozeneckých infekcí, alergií, astmatu, obezity a diabetu 1. typu.2 Imunitu můžete pozitivně ovlivnit zejména kojením minimálně do prvních 6 měsíců věku dítěte. Z těchto důvodů se doporučuje u dětí v raném věku vytvořit správné stravovací návyky.

klukimunitaimunitaimunita

 

Existují 3 typy imunity

Vrozená imunita

Imunita, která se rozvíjí již v děloze maminky, chrání organismus především po narození dítěte. 

Pasivní imunita

Krátkodobá imunita předaná miminku např. protilátkami v kolostru a mateřském mléce.

Získaná imunita

Imunita, která se rozvíjí v průběhu času v reakci na specifické hrozby infekcí, např. očkování a vystavování se bakteriím.

Třetí typ imunity nazývající se získaná imunita se začíná rozvíjet v reakci na specifické patogeny. Časté vystavování virům a bakteriím v batolecím věku umožňuje hrozbu infekcí rozpoznat a vytvářet si proti nim specifické protilátky, které jsou ukládány do permanentní imunologické paměti. Na tomto základě stojí veškeré očkovací programy v dětství.

Výživa hraje důležitou roli v rozvoji imunitního systému i po kojení. Některé vitamíny (zejména A, C, E) a minerály (především zinek) jsou životně důležité pro podporu vnější a vnitřní ochrany. Imunitní systém má 3 obranné linie:

  • Vnější ochrana zahrnuje především kůži a slizniční membrány bránící vstupu nebezpečných látek do lidského těla.
  • Vnitřní ochrana se skládá z bílých krvinek a bílkovin (proteinů) reagujících na nebezpečné látky, které pronikají do těla přes vnější obranu.
  • Třetí (adaptivní) obrannou jsou protilátky, které konkrétně reagují na daný druh mikroorganismu.

Oslabený imunitní systém a podvýživa zvyšuje riziko infekce, čímž může dojít k jeho zatěžování.

Těhotenství a imunita

Správná strava je tím nejjednodušším a nejlepším krokem pro Vás i Vaše miminko.

Mateřství, způsob výživy a výběr zdravých potravin společně přispívají k optimálnímu fyzickému i kognitivnímu rozvoji dítěte. Jak v průběhu těhotenství, tak i následně po narození.

Jíst za dva?

Často slýcháme, že těhotné ženy potřebují více energie a živin, a proto by měly jíst “za dva”. Ovšem to neznamená, že by měly jíst dvakrát tolik.

Naopak by maminky měly přizpůsobit svůj jídelníček tak, aby zabránily nedostatku živin. Měnící se organismus nastávající maminky prodělává celou řadu změn. Přizpůsobuje se potřebám vyvíjejícího se plodu od orgánových změn, až po změny hormonální. Tělo těhotné ženy bude proto potřebovat zvýšené množství specifických minerálů, železa a vitamínů. Ty mohou být získány zdravou, pestrou a obvykle vyváženou stravou.

Kojení je důležité nejen pro rozvoj imunity

Mateřské mléko je zázrak přírody. Nejenže dodává miminku všechny potřebné živiny pro jeho zdravý růst a vývoj, ale zároveň vytváří také jedinečné citové pouto. Více informací o kojení a prospěšných látkách v mateřském mléce naleznete zde.

supersíla

Malá bříška mají velké nutriční potřeby

Zažívací systém dětských bříšek má omezenou kapacitu, proto se každé sousto počítá. Naplnit naše malé drobečky prázdnými kaloriemi nemusí být škodlivé, ale můžeme tím u dětí nastartovat špatné stravovací návyky, které si přenesou až do dospělosti.

Základem jsou tři větší a dvě menší jídla denně. Pět porcí kvalitní dětské výživy je proto úplně dostačující. Po přechodu z mateřského mléka si Vaše děťátko zvyká na tuhou stravu, nové chutě i textury. Zpočátku bude třeba trpělivost. Počítejte klidně i s 8-10 pokusy.

 

kojeníZdroje:

1Hanson LA, Korotkova M, Lundin S et al. The transfer of immunity from mother to child. Ann N Y Acad Sci. 2003, 987:199-206.

2Annales Nestlé Vol. 77, No. 1, 2019