Pomoc, trápí mě těhotenské nevolnosti

Radostnou zprávu o příchodu nového človíčka na svět v mnohých případech doprovází i těhotenské nevolnosti. Přicházejí rychle a v různých podobách.

Důvody vzniku těhotenských nevolností zatím přesně neznáme. K nejčastějším projevům patří ranní nevolnosti doprovázené případným zvracením. Právě za ním může stát vysoká hladina hCG hormonu v těle maminky. Kromě toho mohou těhotenské obtíže souviset i se změnou hladiny hormonů estrogenu, progesteronu a tyroxinu. Lékaři uvádějí, že příčinu lze hledat také v nízkém krevním tlaku nebo ve změnách metabolismu sacharidů.

U některé se nevolnosti nemusí projevit vůbec, u jiné přetrvat do konce prvního trimestru. Existují také případy, kdy ženu doprovází po celou dobu těhotenství, ale samotné miminko bezprostředně neohrožují. Při pravidelném zvracení několikrát denně, kdy „těhulka“ není schopna cokoliv sníst či vypít, může dojít ke snížení váhy. V těchto případech je nejlepší navštívit lékaře, aby zbytečně nedocházelo k dehydrataci organismu. Lékaře vyhledejte rovněž ve chvílích, kdy zvracení doprovází horečka nebo intenzivní bolesti. Lokální bolesti způsobené napětím břišních svalů se při zvracení obávat nemusíte, jedná se o běžnou záležitost. Větší pozornost by žena měla věnovat nadměrnému zvracení – hyperemesis gravidarum, které vede k podvýživě plodu a řeší se hospitalizací v nemocnici.

NĚKOLIK RAD, JAK ZVLÁDNOUT TĚHOTENSKÉ NEVOLNOSTI

  • Pečlivě volte potraviny. Přednost raději dejte lehce stravitelným jídlům bohatým na sacharidy a s menším obsahem tuku. Občas maminkám pomáhají jídla slaná, ale hodně kořeněné pokrmy do jídelníčku nezařazujte. Gynekology doporučovaný je rovněž zázvor, například v podobě šálku zázvorového čaje s medem.
  • Malé svačinky. Předcházejte prázdnému žaludku malými svačinkami a průběžně zobejte po celý den. Je to lepší alternativa než přecpání žaludku 3x denně.
  • Zaměřte se na vstávání. Než vstanete z postele, dejte si malý kousek chleba nebo pár piškotů. Následně zůstaňte ještě chvíli v posteli a až poté pomalu vstaňte.
  • Buďte na čerstvém vzduchu. Vydýchaný vzduch v místnosti nebo pobyt v klimatizované místnosti může způsobit závratě.
  • Vitaminy pro těhotné. Vybrané těhotenské vitaminy s obsahem železa mohou nevolnosti ještě zhoršovat. Pokud se po nich nebudete cítit dobře, poraďte se s lékařem, jak situaci vyřešit.
  • Dostatečný pitný režim. Mějte láhev s vodou vždy u sebe a pomalu upíjejte. Předejde tím dehydrataci a kolapsu hlavně v letním období.
  • Sladký zob. Kromě malých jídel nezapomeňte průběžně doplňovat cukr. Není potřeba jíst zrovna čokoládu, postačí kousky sušeného ovoce.

Vězte, že podle odhadů lékařů postihují těhotenské nevolnosti 50 – 90 % maminek. Z toho důvodu existuje také nepřeberné množství receptů, jak se jich zbavit. Co však fungovalo u kamarádky, nemusí mít stejný účinek u vás. Buďte připravena na cokoliv a pro všechny případy u sebe vždy noste těhotenský průkaz. Přijít o miminko z důvodu podání nesprávných léků v sanitce po kolapsu na ulici, kdy na vás těhotenství ještě není tolik vidět, bolí mnohem více.